Däck


Vilka datum gäller?

  • Du måste ha vinterdäck på bilen om vinterväglag råder, under perioden 1 december 2020 till 31 mars 2021,

  • Du får ha dubbdäck mellan 1 oktober 2020 och 15 april 2021,

  • Kraven gäller både tunga och lätta fordon som framförs på svenska vägar, oavsett i vilket land de är registrerade.


Bakdäcken är viktigast!

Visste du att de bästa däcken alltid ska sitta bak, oavsett om bilen driver på fram- eller bakhjulen? Orsaken är att det är främst bakhjulen som ser till att hålla riktningen på bilen rakt fram.

Om bakdäcken vattenplanar rejält så är det svårt att få kontroll på bilenVideon  visar hur galet det kan gå när bakdäcken vattenplanar. Föraren klarade sig.


VATTENPLANING

Något av det värsta du kan råka ut för som bilförare är vattenplaning. Det uppstår på regnvåta vägar när däcket inte kan tränga undan vattnet. Däcket ’planar’ ovanpå vattnet och du tappat greppet.

  • Håll koll på ditt mönsterdjup. Du bör aldrig köra med mindre än 3 mm mönsterdjup

  • Sänk hastigheten rejält när vägbanan är våt

  • Var uppmärksam på slitagespåren i vägbanan som ofta har djupa vattenansamlingar

  • Håll avstånd till framförvarande bil

VATTENPLANING



RULLRIKTNING PÅ DÄCK

Många av dagens moderna däck är rullriktnings bestämda. Det visar sig i form av pilar på däcket eller en text som visar rullriktningen. Det finns även asymmetriska däck med en in- och utsida på däcket.

Dessa är byggda för att ge bra grepp genom däckets yttersida och bromsegenskaper på insidan av däcket. Det är synnerligen viktigt att däcken monteras korrekt. Annars försämrar du egenskaperna väsentligt och du förlorar grepp och säkerhet.


RÄTT LUFTTRYCK SPARAR BRÄNSLE

Biltillverkarens rekommendation är ofta framtagen som en kompromiss för bästa komfort och grepp. Vi råder dig att du alltid följer anvisat tryck för max last.


MÄRKNING AV DÄCK

Den nya märkningen visar 3 olika däckegenskaper. Våtgrepp, bränsleekonomi och däckljud. De flesta av oss har sett denna typ av märkning tidigare och känner igen den från vitvaror.

Våtgrepp:
Klassat från A till G där A är bäst och G sämst. Ett G-klassat däck kan ha en bromsträcka i vått som är 18 meter längre än ett A-klassat däck vid på 80 km/t.

Bränsleekonomi:
Klassat från A till G där A är bäst och G sämst. Skillnaden mellan A och G är ca 0,5 dl per mil. Ex. sänks bränsleförbrukningen från 0,75 liter per mil till 0,7. Vid 1500 mil per år blir besparingen ca 1000:-. Varje bokstav representerar  ca 0,1 dl i skillnad.

Däckljud: 
1-3 ljudvågor som märkning, där en ljudvåg är bäst och 3 sämst. 3 ljudvågor uppfyller dagens EU krav medan 1-2 uppfyller framtida hårdare krav.


TEKNISKA DATA PÅ DINA DÄCK

På sidan av däcket finns flertalet upplysningar. Vi kommer här gå igenom de viktigaste av dessa:

  • 195 - Däckets bredd i mm

  • 65 - Däckets höjd i procent av bredden

  • R - Radialdäck

  • 15 - Fälgens diameter i tum

  • 91 - Belastningsindex, som beskriver hur mycket däcket kan belastas i kg

  • T - Hastighetskod som beskriver den maximala hastigheten för däcket.


De vanligaste hastighetskoderna är: 

  • Q - 160 km/t

  • S - 80 km/t

  • T - 190 km/t

  • H - 210 km/t

  • V - 240 km/t

  • W - 270 km/t

  • Y - 300 km/t

  • Z - Över 240 km/t


hastighetskoderna
  1. Däckproducent (Märke)

  2. DOT eller ECE/EEC anger tillverkningsplats och tid för däcken. Det mest centrala är de fyra sista siffrorna som står för tillverkningsvecka och år. Alltså 2919 betyder att däcket är tillverkat vecka 29 år 2019.

  3. TWI markerar var däckets slitageindikationer finns (Tread Wear Indicator)

  4. RF är en förkortning för Reinforced och visar att däcket är förstärkt

  5. Information om vinterprestanda (M+S står för Mud and Snow) - ersätts av (3PMSF)

  6. Profilbeteckning / Däcktyp

  7. Däckets bredd i mm

  8. Förhållandet mellan däckets höjd och dess bredd i % (profilförhållandet)

  9. Informerar att detta är ett Radialdäck (tråden är tvärgående till hjulets rullriktning)

  10. Fälgens storlek (diameter i tum)

  11. Däckets belastningsindex (visar minimigränsen)

  12. Däckets hastighetsklass

  13. Däck utan innerslang (TL står för tubeless)